SOTE-reformen
1.
Angående SOTE-reformen. Det
"vackra" syftet med reformen är ju att skapa en ny servicestruktur
för den offentliga social- och hälsovården. Att trygga likvärdiga,
kundorienterade och högklassiga social- och hälsovårdstjänster i hela landet.
Att skapa smidiga service- och vårdkedjor. Detta låter ju mycket bra men
vi är skeptiska.
A) Din åsikt om: hur tryggas tjänsterna för utsatta grupper i
det långa loppet, då även för funktionshindrade? Likvärdigt? Och på svenska?
Den ojämlikhet i
tillgången till svensk social-, hälso- och sjukvård åtgärdas lite genom
lagförslaget. Detta är bekymmersamt. Det finns en risk att det i fortsättningen
kommer att bildas eller bevaras strukturer som är grundlagsstridiga och som
strider mot Finlands internationella åtaganden. Viktigt för mig är att bevara
dagens svenskspråkiga specialomsorgsdistrikt, samkommunen Kårkulla, i dess
nuvarande form, eftersom Kårkulla erbjuder service i huvudsak enbart för
personer med utvecklingsstörning. Det finns ett stort behov för en starkare och
bredare struktur för svenskspråkiga personer med funktionsnedsättning och
specialbehov. Framför allt bör klientens behov av täta kontakter beaktas.
B)
Var tycker du att koordinatorn för
svenskspråkiga befolkningen ska placeras, vilken roll och vilka befogenheter
ska koordinatorn ha enligt dig?
Koordinatorn borde enligt mig
placeras i Vasa. En nationell koordinator för svenskspråkiga personer med
specialbehov ska ansvara för de uppgifter som förslaget ger till SOTE-områdena.
Den nationella koordinatorn ska stöda de tema-områden som bildas. Dessa
tema-områdena är tänkta för en högspecialiserad service som inte kommunerna
eller SOTE-områdena kan producera. Inom funktionshinderservicen kan största
delen av servicen produceras på lokal eller regional nivå. En liten del av
produktionen av tjänsterna är sådana som behöver centraliseras. Ett exempel är
tjänster för personer med sällsynta funktionsnedsättningar.
2.
Hur tänker du jobba för att hindra
utslagning bland utsatta grupper i samhället?
Viktigaste är att se individen och
genom förebyggande och tidiga insatser hjälpa på rätt sätt.
3.
Vi har ofta upplevt att socialvården
hamnar i skymundan och inte diskuteras lika mycket som hälso- och sjukvård. På
vilka sätt tänker du jobba för att höja det sociala arbetets status?
Statusen för de som arbetar med
sociala frågor borde höjas. Det krävs en högklassig utbildning och därför finns
det förutsättningar för en hög status och även högre lön. Socialarbetare i
Finland är mycket mer belastade än socialarbetare i de övriga nordiska länderna
vilket är oroväckande. I många kommuner har socialarbetarna väldigt hög
arbetsbelastning och många klinter. Det borde finnas en större möjlighet att
utvecklas i arbetet och specialisera sig. För att höja statusen måste man i högre
grad prata om och lyfta fram socialt arbete och ge samhället en tydlig signal
att det är viktigt. Mer resurser behövs till forskning och utveckling, och so
borde man se över förutsättningarna för ledarskap. Lönenivåer och högre status
går ofta hand i hand.
4.
För tillfället är de regionala
skillnaderna gällande handikappservicen ännu mycket stora beroende på var man
bor i landet. Hur tänker du arbeta för jämlik handikappservice i kommunerna?
Målet med handikappservicen är att
göra det möjligt för handikappade kommuninvånare att leva ett bra och
meningsfullt liv i jämlikhet med andra kommuninvånare.
I handikappservicen ingår handikappades
och utvecklingsstördas handlednings- och rådgivningstjänster, socialt arbete i
anslutning till förändringar i livssituationen, serviceboende, personlig
assistans, dag- och arbetsverksamhet, tillfällig vård, färdtjänst,
ändringsarbeten i bostaden samt andra behövliga tjänster och stödåtgärder.
5.
Hur tycker du vi ska få in
funktionsnedsatta personer på arbetsmarknaden?
Närmare 80 procent
av sysselsatta personer med funktionsnedsättning med nedsatt arbetsförmåga har
behov av anpassade arbetsförhållanden eller stöd för att kunna utföra sitt
arbete. Det är en ökning sedan 2008. Drygt fyra av tio personer som har behov
av anpassade arbetsförhållanden behöver anpassat arbetstempo eller anpassade
arbetsuppgifter. Många behöver också anpassad arbetstid. Bland de personer med
funktionsnedsättning med nedsatt arbetsförmåga som inte är sysselsatta uppger
drygt hälften att de skulle kunna utföra ett arbete om de fick en eller flera
typer av stöd/anpassningar. Genom stöd och anpassningar. På Åland är klubbhuset
Pelaren, som aktiverar psykiskt funktionsnedsatta, ett gott exempel.
6.
Nu handlar det om politisk vilja och
attityd. Hur tänker du arbeta för att FN-konventionen för mänskliga rättigheter
för personer med funktionsnedsättning slutligen ratificeras samt också sedan
förverkligas?
Bestämmelserna i
artikel 33 om konventionens genomförande och om att främja, skydda respektive
övervaka genomförandet är diskuterat. Artikelns konstruktion är ny när det
gäller en central konvention om mänskliga rättigheter, och tidigare
erfarenheter av tillämpningen av den nationella övervakningen saknas. Alla
statliga myndigheter under regeringen ska beakta de handikappolitiska målen och
verka för delaktighet och jämlikhet för personer med funktionsnedsättning, och sektorsmyndigheterna
samordnas i arbetet för att stödja och vara pådrivande inom sina respektive
sektorer. Jag ska arbeta för att diskriminering som har samband med bl.a.
funktionshinder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Detta täcker
in alla de områden som den nya FN-konventionen omfattar. Vi behöver arbeta för
lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller
uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Kommentarer
Skicka en kommentar