Hur skall vi få våra pojkar att läsa bättre?


Under de senaste dagarna har det funnits flera insändare och kommenterar i de fastländska tidningarna kring Pisa-resultatet. De svenskspråkiga skolorna har varit föremål för en kritisk diskussion. Pisa-resultaten var alarmerande, eftersom det visade så pass stor skillnaden mellan de svenskspråkiga och de finskspråkiga skolorna. Trevligt för Åland var att resultaten var klart bättre för oss än de finlandssvenska skolorna. Även trivseln i de åländska skolorna är hög. Alarmerande är dock skillnaden mellan de åländska flickornas och pojkarnas färdigheter inom läsning. Pojkarna på Åland var mycket sämre än flickorna i läsförståelse, läshastighet och djupläsningskunskaper. Detta bekymrar mig. Utan bra språkliga färdigheter kan man i dag inte få en bra utbildning och då har man svårare att konkurrera om arbetsplatser. Flickorna har redan i skolan ett stort försprång. Vi måste se till att pojkarna ges möjligheter att ta fast försprånget.

Lärare är språkliga förebilder för barnen precis som journalister, idrottstränare och kändisar. Vi lärare träffar barnen varje dag och har därför en större roll i utvecklandet av deras språk och läskunskaper. Jag upplever dock att skolorna på Åland verkligen gjort sitt yttersta för att befrämja läskunskaperna hos våra unga. Vi startar läsprojekt, skrivprojekt, tar in förebilder som läser för barnen och ordnar läsnätter m.m. De åländska elevernas läsresultat har förbättrats, men vi har trots dessa stora insatser inte lyckats få våra pojkar att läsa tillräckligt. Detta är en jämställdhetsfråga.

Jag anser att vi måste skapa en ny samhällelig helhetssyn kring läsfärdigheterna. Det är inte endast skolans uppgift att utbilda läskunniga och läsivriga barn och ungdomar. Vi borde redan i samband med barnrådgivningen poängtera för föräldrarna vikten av goda läskunskaper. Föräldrar skall uppmanas att läsa högt för sina små, gå till biblioteket och se till att finns böcker tillhands i hemmet. Vi tävlar mot interaktiva medier, dataspel och internet. Barn är idag vana vid att allt händer snabbt och genast. Det tar lång tid att läsa en bok och många tappar kanske intresset efter första kapitlet.
Utveckling av skolan förutsätter en bred samhällelig debatt om våra värderingar och attityder till det svenska språket och läskunskaperna. Utbildningspolitiken bör vara en av de strategiska kärnfrågorna inför nästa valperiod.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?