Varför O,2 promille?

Att sänka gränsen för rattfylleri från 0.5 till 0.2 promille är ett tydligt ställningstagande och en möjlighet att förmedla ett klart budskap – alkohol och bilkörning hör inte ihop! Har du druckit alkohol är du en sämre bilförare och du utsätter inte bara dig själv för potentiell fara, utan också dina medtrafikanter.
Denna debatt handlar om attityder, inställningar och alkoholkultur; ”rätten” att ta ett glas vin eller en öl till maten fastän man rör sig med bil. Denna rätt (som många inte kan begränsa till en liten mellanöl vid sidan om maten) är något som i förlängningen kan vara farlig och den är således inte försvarbar. En restriktiv alkoholpolitik behövs för att höja trafiksäkerheten, men framför allt för att förmedla sunda attityder till barn och unga i samhället. Vuxna och föräldrar behöver föregå med gott exempel och med sina handlingar visa vägen. För att kunna påverka framtiden behövs redan nu klara direktiv och tydliga krav från myndigheter och från samhället som helhet. Att fortsätta på samma linje utan att sänka promillegränsen är att hoppas att dagens ungdomar på något sätt ändå ska handla annorlunda än vad tidigare generationer gjort.

Ingen fråntas rätten att ta ett glas vin eller en öl till maten. Vi behöver bara lära oss att om vi gör det så tar vi inte bilen hem. Det är frågan om att skapa normer ett nytt beteende mönster. 

Sänkningen av promillegränsen ingår i landskapsregeringens handlingsprogram mot missbruk. Nu är det frågan om handling.
Alkoholen har ofta andel i trafikolyckor. Användning av alkohol i trafiken utgör ett betydande trafiksäkerhetsproblem. Från 1970-talet har andelen omkomna i rattfylleriolyckor mer än fördubblats. Konsumtionen av alkohol har ökat och personskador orsakade av rattfylleri har ökat.
Körförmågan försämras redan av små mängder alkohol. Det har gjort fältstudier där man undersökt förarens reaktionsförmåga vid 0,5 promille i krävande trafiksituationer. Efter en portion alkohol förbättras prestationen lite, men samtidigt ökar mängden fel. Efter den andra alkoholportionen ökar både prestationstiden och antalet fel. Stoppsträckan ökar p.g.a. alkoholens inverkan och reaktionsförmågan i kritiska situationer försämras. Olycksrisken ökar betydligt från 0,35 promille. Den nuvarande promillegränsen är 0,5 promille. Den krävda säkerhetsmarginalen gör att den höjs 0,05 promille. Om gränsen för rattfylleri skulle sänkas till 0,2 promille, skulle en förare som beordras till vidare undersökning ha en promillegräns som skulle ligga mycket nära den gräns vid vilken olycksrisken börjar stiga. Numera är det tekniskt möjligt att göra en tillförlitlig bedömning av alkoholmängden vid 0,2 promille.
Blandanvändning blir allt vanligare. Av de tester som görs gällande misstänkt rattfylleri, innehåller en allt större del också läkemedel och droger. Det är speciellt riskfyllt att blanda alkohol och övriga rusmedel i trafiken. Som exempel kan nämnas att marijuana i sig nedsätter förarens prestationsförmåga. Då man till en liten mängd marijuana tillsätter även en liten mängd alkohol (0-0,4 promille), minskar förarens körförmåga märkbart och olycksrisken ökar. En sänkning av promillegränsen till 0,2 promille skulle göra det lättare att ingripa gällande blandbruk och dess risker.
I Sverige sänkte man promillegränsen till 0,2 promille år 1990. Enligt uppföljningsundersökningar körde förarna mer sällan alkoholpåverkade och de som åkte fast för rattfylleri hade en lägre alkoholhalt än tidigare. Antalet trafikolyckor och dödsolyckor minskade. I Norge sänkte man promillegränsen till 0,2 promille år 2001. Enligt uppföljningsundersökningar har andelen rattfyllerister minskat och fördömandet av rattfylleriet har ökat.
Ungefär hälften av förarna i rattfylleridödsolyckorna är ungdomar. Unga män utgör en stor grupp bland de förolyckade. Ungefär 40 procent av dödsolyckorna med förare under 26 år är s.k. olyckor med hög hastighet där 70 procent av förarna varit påverkade av alkohol. I dödsolyckorna med motorcykel körde var femte förare berusad.
Den nuvarande gränsen ger fel signaler. Det har blivit accepterat att köra efter att man har druckit lite alkohol. Förarna kan bättre än tidigare räkna ut hur mycket alkohol de kan dricka och ändå köra bil. Av ungdomarna uppger allt fler, att de kör efter att de har druckit alkohol.

Genom att sänka promillegränsen kan vi bekämpa rattfylleriet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?