Varför O,2 promille?
Att sänka gränsen för rattfylleri från 0.5 till 0.2 promille
är ett tydligt ställningstagande och en möjlighet att förmedla ett klart
budskap – alkohol och bilkörning hör inte ihop! Har du druckit alkohol är du en
sämre bilförare och du utsätter inte bara dig själv för potentiell fara, utan
också dina medtrafikanter.
Denna debatt handlar om attityder, inställningar och
alkoholkultur; ”rätten” att ta ett glas vin eller en öl till maten fastän man
rör sig med bil. Denna rätt (som många inte kan begränsa till en liten mellanöl
vid sidan om maten) är något som i förlängningen kan vara farlig och den är
således inte försvarbar. En restriktiv alkoholpolitik behövs för att höja
trafiksäkerheten, men framför allt för att förmedla sunda attityder till barn
och unga i samhället. Vuxna och föräldrar behöver föregå med gott exempel och
med sina handlingar visa vägen. För att kunna påverka framtiden behövs redan nu
klara direktiv och tydliga krav från myndigheter och från samhället som helhet.
Att fortsätta på samma linje utan att sänka promillegränsen är att hoppas att
dagens ungdomar på något sätt ändå ska handla annorlunda än vad tidigare
generationer gjort.
Ingen fråntas rätten att ta ett glas vin eller en öl till
maten. Vi behöver bara lära oss att om vi gör det så tar vi inte bilen hem. Det
är frågan om att skapa normer ett nytt beteende mönster.
Sänkningen av promillegränsen ingår i landskapsregeringens
handlingsprogram mot missbruk. Nu är det frågan om handling.
Alkoholen har ofta andel i trafikolyckor. Användning av
alkohol i trafiken utgör ett betydande trafiksäkerhetsproblem. Från
1970-talet har andelen omkomna i rattfylleriolyckor mer än fördubblats. Konsumtionen
av alkohol har ökat och personskador orsakade av rattfylleri har ökat.
Körförmågan försämras redan av små mängder alkohol. Det har
gjort fältstudier där man undersökt förarens reaktionsförmåga vid 0,5 promille
i krävande trafiksituationer. Efter en portion alkohol förbättras prestationen
lite, men samtidigt ökar mängden fel. Efter den andra alkoholportionen ökar
både prestationstiden och antalet fel. Stoppsträckan ökar p.g.a. alkoholens
inverkan och reaktionsförmågan i kritiska situationer försämras. Olycksrisken
ökar betydligt från 0,35 promille. Den nuvarande promillegränsen är 0,5
promille. Den krävda säkerhetsmarginalen gör att den höjs 0,05 promille. Om
gränsen för rattfylleri skulle sänkas till 0,2 promille, skulle en förare som
beordras till vidare undersökning ha en promillegräns som skulle ligga mycket
nära den gräns vid vilken olycksrisken börjar stiga. Numera är det tekniskt
möjligt att göra en tillförlitlig bedömning av alkoholmängden vid 0,2 promille.
Blandanvändning blir allt vanligare. Av de tester som görs
gällande misstänkt rattfylleri, innehåller en allt större del också läkemedel
och droger. Det är speciellt riskfyllt att blanda alkohol och övriga rusmedel i
trafiken. Som exempel kan nämnas att marijuana i sig nedsätter förarens
prestationsförmåga. Då man till en liten mängd marijuana tillsätter även en
liten mängd alkohol (0-0,4 promille), minskar förarens körförmåga märkbart och
olycksrisken ökar. En sänkning av promillegränsen till 0,2 promille
skulle göra det lättare att ingripa gällande blandbruk och dess risker.
I Sverige sänkte man promillegränsen till 0,2 promille år
1990. Enligt uppföljningsundersökningar körde förarna mer sällan
alkoholpåverkade och de som åkte fast för rattfylleri hade en lägre alkoholhalt
än tidigare. Antalet trafikolyckor och dödsolyckor minskade. I Norge sänkte man
promillegränsen till 0,2 promille år 2001. Enligt uppföljningsundersökningar
har andelen rattfyllerister minskat och fördömandet av rattfylleriet har ökat.
Ungefär hälften av förarna i rattfylleridödsolyckorna är
ungdomar. Unga män utgör en stor grupp bland de förolyckade. Ungefär 40 procent
av dödsolyckorna med förare under 26 år är s.k. olyckor med hög hastighet där
70 procent av förarna varit påverkade av alkohol. I dödsolyckorna med
motorcykel körde var femte förare berusad.
Den nuvarande gränsen ger fel signaler. Det har blivit
accepterat att köra efter att man har druckit lite alkohol. Förarna kan bättre
än tidigare räkna ut hur mycket alkohol de kan dricka och ändå köra bil. Av
ungdomarna uppger allt fler, att de kör efter att de har druckit alkohol.
Genom att sänka promillegränsen kan vi bekämpa
rattfylleriet.
Kommentarer
Skicka en kommentar