Lite mera tankar kring Nato
En modern säkerhetspolitik bygger på flera komponenter. De sex viktigaste en aktiv utrikes-, säkerhets- och
försvarspolitik, ett militärt alliansfritt Sverige, ökat samarbete i Norden,
aktiv Östersjöpolitik, stärkt Europasamarbete samt ett starkare Förenta
Nationerna.
Från socialdemokratiskt håll säger vi nej till
ett medlemskap i Nato. Vår grunduppfattning är att den militära alliansfriheten
under både andra världskriget och kalla kriget tjänat oss väl och gör så även i
vår tid. Vad skulle hända med den Åländska demilitariseringen och
neutraliseringen ifall Finland skulle gå med i Nato? Det finns en uppenbar risk
att Finland tvingas in i förhandlingar där demilitariseringen och
neutraliseringen hotas.
De främsta organisationerna där vi vill att Åland och Finland ska verka
politiskt är EU och FN. De har ett brett spektrum av verktyg för att möta
dagens breda säkerhetshot.
Inom EU finns också solidaritetsklausulen vilken vi på Åland ställt oss
bakom. Vi tar avstånd från ett gemensamt territorialförsvar inom EU. Vi säger
nej till utvecklingen av ett gemensamt EU-försvar. I stället vill vi se EU
utveckla sin ”mjuka makt” med handel, diplomati och bistånd, vi vill att EU
använder sin militära förmåga för att ställa upp i FN-operationer.
Det försvars- och säkerhetspolitiska samarbetet i Norden måste få en
högre prioritet.
För den Åländska demilitariseringen och neutraliseringen är det av
största vikt att Finland och Sverige samordnar sina strävanden. Detta ökar vår
gemensamma styrka och är en bra plattform för samarbete med FN, EU och Nato
inom partnerskap för fred.
Natoförespråkarna förbigår gärna med tystnad den starka folkliga opinion
som säger nej till en sådan utveckling. I både Sverige och Finland saknas det
nationell legitimitet för en ansökan. Mot bakgrund av att försvars- och
säkerhetspolitiken måste ha en legitimitet hos det egna folket, är det inte
acceptabelt att med självklarhetens enkelhet föreslå anslutning till Nato.
Dessutom finns kärnvapen fortfarande som en del av vissa Nato-länders
egna försvarsdoktriner. Finland kan agera mycket friare i den internationella
diplomatin och för nedrustning, framför allt när det gäller kärnvapen. Som medlemsland har vi att acceptera skarpa
påtryckningar för deltagande i olika militära operationer och övningar. Även om
Nato inte deltog som organisation i invasionen av Irak så utsattes Nato:s
medlemsländer för mycket skarpa krav på deltagande.
Det är en utmaning för Åland att vara med som en pådrivande kraft för
det nordiska samarbetet. Då kan vi bidra till att på bästa sätt skapa
stabilitet och långsiktig fred i vår del av Europa.
Ålands fredsinstitut har under sitt snart tjugoåriga liv samlat en stor
kunskap och kompetens i frågor som rör Ålands självstyrelse, demilitarisering
och neutralisering samt om de kultur- och språkskyddsarrangemang som kopplats
till systemet. Denna kunskap ska föras ut till både vetenskapliga och andra
kretsar. Ålands fredsinstituts strävar efter att öka kunskapen om Ålands
internationella och konstitutionella ställning, samt att erbjuda information
och analys av aktuella samhällsfrågor - för att skapa förutsättningar för
fredlig konflikthantering.
Samtidigt ska systemet kontinuerligt granskas och analyseras kritiskt.
Ålands fredsinstitut är pådrivande i diskussionen om tolkningen och
tillämpningen samt i den kritiska granskningen av internationella avtal och
nationell lagstiftning som reglerar Ålands särskilda ställning.
Kommentarer
Skicka en kommentar