Resultat från Folktinget

Den motion som väckte mest debatt under Svenska Finlands Folkting handlade om den svenskspråkiga skolkulturen och identiteten. Jag hävdade att den finskspråkiga skolkulturen skiljer sig avsevärt från den svenskspråkiga kulturen. Delade lärarrum, gemensamma samlingar samt gemensamma lektioner kommer att leda till att den svenskspråkiga skolkulturen hamnar i ett underläge och riskerar att elimineras. Åsikterna var delade i salen med folktinget enades att man fortsättningsvis aktivt ska arbeta för att svenskspråkiga skolorna bevaras som svenska med svensk kultur och identitet.

Den andra framgången som jag är speciellt stolt över är min motion och att fördjupa och utöka undervisningsnämnden historia i grundskolan. Jag har varit bekymrad över den svaga historia kunskap som dagens unga besitter. Den egna kulturella och historiska identiteten grundar sig på inte endast på det immateriella kulturarvet utan på en analytisk förståelse av den egna historien. Därför är det viktigt  att ämnet historia utökas och fördjupas inom området vårt lands historia före år 1809, Nordens och Ålands historia samt den europeiska integrationen. Detta ska ske i samband med revideringen av den nya läroplanen. Folktinget godkände motionen och utökade området även till gymnasiet.

Jag kan bara konstatera att politisk aktivitet ger resultat.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?