Ungdomsarbetslöshet

Trots att Europeiska regeringar betalar stora summor skattepengar i räntor och stödpaket till banker och finansinstitut fortsätter arbetslösheten att öka och har nu nått rekordnivåer. Så mycket som var fjärde spanjor och grek saknar nu arbete – liksom var fjärde svensk under 25. Bland unga under 25 år är det ännu värre – mer än var annan står utan jobb. Ungdomsarbetslösheten når nya rekordnivåer trots att fler än någonsin studerar på högskola och därför inte räknas som arbetslösa.

För varje lågkonjunktur förvärras ungdomsarbetslösheten. Senast var minskningen av andelen sysselsatta personer under 25 år nästan fem gånger större än bland äldre personer. Dessutom är generationsklyftan, skillnaden i arbetslöshet mellan unga och äldre, större på Åland än i andra europeiska länder.

Att ungdomar råkar värst ut i lågkonjunktur har strukturella orsaker. 

En orsak är den dåliga kopplingen mellan utbildning och arbetsliv som gör att unga har svårt att hitta jobb, men också är de som oftast tvingas lämna sina jobb först vid neddragningar.

Ungdomsarbetslösheten slår inte blint, utan träffar framför allt unga som saknar färdig utbildning. Eftersom kontakter är så viktigt för att hitta jobb så är det viktigt att vi förenklar vägen till det första arbetet. Detta kan vi göra genom att sänka trösklarna: se över lagstiftningen eller bygga upp ett system som garanterar åtgärder för att ungdomsarbetslösheten på Åland ska minska.

Här anser socialdemokraterna att de åländska ungdomarna bör ges ngn forn av garanti - en ungdomsgaranti. Skrivningar kring ungdomsgarantin hittar vi i regeringsprogrammet. Ungdomsgarantin i riket som kom i kraft 1.1.2013 tillförsäkrar en utbildnings-, prövning- eller arbetsverkstadsplats eller ett jobb för personer under 25 år och för nyutexaminerade personer under 30 år inom tre månader från anmälan som arbetslös.

I ungdomsgarantin ingår också en utbildningsgaranti som tillförsäkrar en utbildningsplats för alla som just avslutat grundskolan.

Många unga som saknar jobb har inte en fullvärdig gymnasieexamen. De har de har störst risk att bli och förbli arbetslösa. Unga måste även få möjligheter att komplettera sin utbildning genom vuxenutbildning. Ungdomar får ofta hålla till godo med deltidsjobb och otrygga visstidsanställningar. Man kunde eventuellt införa en begräsningsregel för rullande visstidsanställningar så att det blir lättare att få en tillsvidareanställning.

För att minska ungdomsarbetslösheten så behöver vi utveckla verksamheter som siktar på att motverka skolavbrott i den grundläggande utbildningen och vid övergången till andra stadiet. Målet skulle vara att utveckla och sprida verksamhetsformer för att förhindra att ungdomar hoppar av grundskolan och blir utan avgångsbetyg. Vi behöver utveckla personliga undervisningsmetoder inom den grundläggande undervisningen som tar den enskilda eleven i beaktande med betoning på funktionalitet, användning av olika inlärningsmiljöer och inlärning i arbetslivet.

Undervisningen ordnas i smågrupper med ca 10 elever. För verksamheten i skolorna svarar ett team, som består av en lärare och en ungdomsarbetare/socialarbetare eller motsvarande. Undervisningen följer den grundläggande utbildningens läroplan. Undervisningsarrangemang som utgår från elevens individuella livssituation, praktiskt inriktade och arbetsinriktade undervisnings- och arbetsformer, riktade stöd- och rådgivningstjänster samt samarbete med den unga och hans eller hennes familj.

Ett annat förebyggande åtgärd är tidiga insatser för barn. Tidiga stödinsatser är en sammansättning av olika slags insatser försmå barn och deras familjer, som ges efter deras önskan, vid en viss tid i barnets liv. De täcker alla slags insatser som ges när ett barn är i behov av sådana för att:

• trygga och stärka barnets personliga utveckling,

• stärka familjens egen förmåga, samt

• främja social inkludering av barnet och familjen

En mycket viktig åtgärd är rätt stöd från skolan och framför allt specialundervisning så tidigt som möjligt för att eleven skall kunna ta sig tillgodo undervisningen. För att komplettera arbetet efterlyser vi en rad förebyggande åtgärder. Alla barn vid omkring fyra års ålder ska genomgå en kartläggning, där man bedömer eventuella risker och vad man kan göra åt dem. Den andra granskningen borde göras i åttonde klassen i samband med den allmänna hälsokontrollen. Då hinner man ännu genomföra stödåtgärder på nionde klassen.

Vi ska garantera arbete för unga och kärnan ligger i utbildningen. Framtidens arbeten och konkurrenskraften kräver mer och mer kompetens och krav. Skall våra barn och unga klara sig i denna globaliserade marknad så är det endast de utbildade som kommer att kunna klara sig. Så jag upprepar utbildning, resurser och tidiga instser.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?