Ungdomsarbetslöshet
Trots att Europeiska
regeringar betalar stora summor skattepengar i räntor och stödpaket till banker
och finansinstitut fortsätter arbetslösheten att öka och har nu nått
rekordnivåer. Så mycket som var fjärde spanjor och grek saknar nu arbete –
liksom var fjärde svensk under 25. Bland unga
under 25 år är det ännu värre – mer än var annan står utan jobb.
Ungdomsarbetslösheten når nya rekordnivåer trots att fler än någonsin studerar
på högskola och därför inte räknas som arbetslösa.
För varje lågkonjunktur
förvärras ungdomsarbetslösheten. Senast var minskningen av andelen sysselsatta
personer under 25 år nästan fem gånger större än bland äldre personer. Dessutom
är generationsklyftan, skillnaden i arbetslöshet mellan unga och äldre, större
på Åland än i andra europeiska länder.
Att ungdomar råkar värst ut i
lågkonjunktur har strukturella orsaker.
En orsak är den dåliga
kopplingen mellan utbildning och arbetsliv som gör att unga har svårt att hitta
jobb, men också är de som oftast tvingas lämna sina jobb först vid
neddragningar.
Ungdomsarbetslösheten slår
inte blint, utan träffar framför allt unga som saknar färdig utbildning.
Eftersom kontakter är så viktigt för att hitta jobb så är det viktigt att vi
förenklar vägen till det första arbetet. Detta kan vi göra genom att sänka
trösklarna: se över lagstiftningen eller bygga upp ett system som garanterar
åtgärder för att ungdomsarbetslösheten på Åland ska minska.
Här anser socialdemokraterna
att de åländska ungdomarna bör ges ngn forn av garanti - en ungdomsgaranti.
Skrivningar kring ungdomsgarantin hittar vi i regeringsprogrammet. Ungdomsgarantin
i riket som kom i kraft 1.1.2013 tillförsäkrar en utbildnings-, prövning- eller
arbetsverkstadsplats eller ett jobb för personer under 25 år och för
nyutexaminerade personer under 30 år inom tre månader från anmälan som
arbetslös.
I ungdomsgarantin ingår också
en utbildningsgaranti som tillförsäkrar en utbildningsplats för alla som just
avslutat grundskolan.
Många unga som saknar jobb har inte en fullvärdig gymnasieexamen. De har de
har störst risk att bli och förbli arbetslösa. Unga måste även få möjligheter
att komplettera sin utbildning genom vuxenutbildning. Ungdomar får ofta hålla
till godo med deltidsjobb och otrygga visstidsanställningar. Man kunde
eventuellt införa en begräsningsregel för rullande visstidsanställningar så att
det blir lättare att få en tillsvidareanställning.
För att minska ungdomsarbetslösheten så behöver vi utveckla verksamheter
som siktar på att motverka skolavbrott i den grundläggande utbildningen och vid
övergången till andra stadiet. Målet skulle vara att utveckla och sprida
verksamhetsformer för att förhindra att ungdomar hoppar av grundskolan och blir
utan avgångsbetyg. Vi behöver utveckla personliga undervisningsmetoder inom den
grundläggande undervisningen som tar den enskilda eleven i beaktande med betoning
på funktionalitet, användning av olika inlärningsmiljöer och inlärning i
arbetslivet.
Undervisningen ordnas i smågrupper med ca 10 elever. För verksamheten i
skolorna svarar ett team, som består av en lärare och en
ungdomsarbetare/socialarbetare eller motsvarande. Undervisningen följer den
grundläggande utbildningens läroplan. Undervisningsarrangemang som utgår från
elevens individuella livssituation, praktiskt inriktade och arbetsinriktade
undervisnings- och arbetsformer, riktade stöd- och rådgivningstjänster samt
samarbete med den unga och hans eller hennes familj.
Ett annat förebyggande åtgärd är tidiga insatser för barn. Tidiga
stödinsatser är en sammansättning av olika slags insatser försmå barn och deras
familjer, som ges efter deras önskan, vid en viss tid i barnets liv. De täcker
alla slags insatser som ges när ett barn är i behov av sådana för att:
• trygga och stärka barnets personliga utveckling,
• stärka familjens egen förmåga, samt
• främja social inkludering av barnet och familjen
En mycket viktig åtgärd är rätt stöd från skolan och
framför allt specialundervisning så tidigt som möjligt för att eleven skall
kunna ta sig tillgodo undervisningen. För att komplettera arbetet efterlyser vi
en rad förebyggande åtgärder. Alla barn vid omkring fyra års ålder ska genomgå en kartläggning, där
man bedömer eventuella risker och vad man kan göra åt dem. Den andra
granskningen borde göras i åttonde klassen i samband med den allmänna
hälsokontrollen. Då hinner man ännu genomföra stödåtgärder på nionde klassen.
Vi ska garantera arbete för unga och kärnan ligger i utbildningen.
Framtidens arbeten och konkurrenskraften kräver mer och mer kompetens och krav.
Skall våra barn och unga klara sig i denna globaliserade marknad så är det
endast de utbildade som kommer att kunna klara sig. Så jag upprepar utbildning,
resurser och tidiga instser.
Kommentarer
Skicka en kommentar