Min miljöpolitik


Jag vill öka skyddet av hav, kuster, sjöar och vattendrag på hela Åland

Jag vill rädda våra vatten från plastskräp genom att förbjuda engångsartiklar, som kaffemuggar och plastlock, och förbjuda onödiga engångsartiklar,

Jag vill rädda hav och vatten från gifter och övergödning,

Jag vill göra fisket hållbart i Östersjön,

Jag vill säkra vårt dricksvatten.

Vi måste skydda vårt hav och våra sjöar genom att skapa mer skydd av områden till havs och längs våra stränder. Det är avgörande för att vi ska kunna njuta av en levande havsmiljö och biologisk mångfald, även i framtiden.

Vi måste aktivt arbeta för att rädda vattnet från plastskräp. I vilket vattendrag du än kupar händerna, var du än badar, finns små partiklar av plast. Om vi inte vänder utvecklingen nu kommer det finnas mer plast än fisk i haven år 2050. Ett steg i rätt riktig är att det finns tillräckligt med offentliga papperskorgar och att de har lock. Plastkassar ska förbjudas på Åland.

Våra barn ska kunna bada i havet utan att riskera att bli sjuka av algblomning. Konstgödsel är en stor bov bakom övergödningen av våra vatten. Jag vill gynna giftfritt jordbruk och ge stöd till bredare skyddszoner kring åkrar som ligger nära vattendrag och fasa ut fiskodlingarna till havs.

Östersjön hotas av miljögifter från många länder. Åland bör vara ett exempel på hur man kan minska spridningen av kemikalier och att vi via Lotsbroverket i Mariehamn jobbar för att minimera att rester av läkemedel sprids till vatten. Viktigast är ändå att minimera användningen av onödiga läkemedelspreparat. Alla på Åland ska blomstra.

Vi måste göra fisket hållbart. När du köper fisk i mataffären ska du inte behöva fundera på vilka arter som hotas av utrotning eller vilka fiskar so innehåller miljögifter. Vi måste jobba för ett hållbart fiske genom nya regler för att stoppa överfiske. Det är bra att gynna småskaligt och miljövänligt fiske. Allt torskfiske i Östersjön måste förbjudas tio år framöver så att den hinner återhämta sig.

Vi måste säkra vårt dricksvatten. Den senaste sommaren har det varit brist på dricksvatten på stora delar av Åland. Dricksvattnet måste säkras genom breda skyddszoner. Ytvatten i våra sjöar bör tryggas och hållas fria från gifter och övergödning.  

Jag vill att mer hänsyn tas till klimatkrisen när vi planerar och bygger. Jag vill bygga i trä och att förnyelsebara energikällor används. Jag vill utveckla bättre kretsloppslösningar och hushållning med vatten.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?