God äldreomsorg
Fru
Talman,
Stora
reformer har gjorts under denna mandatperiod och lagen vi debatterar idag är en
i raden av dessa. Det är ett stort steg framåt att man nu lägger de äldres
eller klienternas rättigheter i fokus där den äldre inte ses som ett objekt
utan som ett subjekt. Det övergripande
målet med lagförslaget är att kommunala myndigheter och Ålands hälso- och
sjukvård omstrukturerar sina tjänster och sin service för äldre personer. möta
det ökande behovet ska utbudet av socialservice samt hälso- och
sjukvårdstjänster i större utsträckning ordnas för de äldre i hemmet i stället
för på institutioner. Tjänster och service ska stöda den äldre befolkningens
välbefinnande, hälsa, funktionsförmåga och förmåga att klara sig på egen hand.
Lagen är avsedd att trygga de äldres tillgång till individuellt anpassade
socialvårds- samt hälso- och sjukvårdstjänster samt annan service som ges i
rätt tid.
Vi
kan med glädje konstatera att i lagförslaget finns bestämmelser som ska
säkerställa att de äldre, oavsett i vilken kommun man är bosatt, ska ha rätt
att få service på samma grunder. Servicen ska vara lättillgänglig och innehåll,
kvalitet och tillgång ska garantera social trygghet och välbefinnande. Detta är dock en första början och helheten
finns inte ännu utan måste skapas. Det betyder att kommunerna står inför ett
utvecklingsarbete som är klientorienterad.
Ett
problem på Åland är att lagförslaget fortsättningsvis möjliggör att
äldreomsorgen ordnas på 16 olika sätt i 16 olika kommuner. Detta har i dag
framkommit bland annat genom helt olika former av socialservice och varierande
avgifter, beroende på i vilken kommun man råkar vara bosatt. Så uppstår för
många olika brukare orättvisa lösningar.
Fram över behöver vi på så sätt äldreomsorgen kan förbättras och hur
möjligheten att åstadkomma en jämbördig och lika service oberoende av
bostadsort ska genomföras.
Fru
Talman,
Vi
socialdemokrater har ihärdigt arbetat för att en miniminorm på 0,7 måste finnas
för att säkra tillräckligt med personal inom äldreomsorgen. Fast man blir
gammal så är man fortfarande människa med samma behov som tidigare. Vi behöver
alla mat, en säng, tak över huvudet, omsorg, utevistelse och sysselsättning.
Det är detta som 0,7 betyder. Våra närvårdare idag utbildas för att arbeta inom
en verksamhet med dimensionering mellan 0,7 och 0,8. Man måste få leva och
arbeta i en sådan verklighet där våra äldre ska må bra och våra anställda ska
vara stolta och trivas med sitt yrke. För oss socialdemokrater ska 0,7 ses som
ett golv för den kommunala verksamheten. Detta är en garanti när vårdbehovet
ökar och medlen tryter – då ska det inte få gå över de svagaste i samhället. Ingen
ska behöva vara rädd för att bli äldre. God äldreomsorg kräver även ett modernt
ledarskap där personalen har medbestämmanderätt.
Under
flera år har landskapets tjänstemän talat för att den åländska äldreomsorgen
ska följa rikets rekommendationer. Behovet av boendeplatser för äldre på Åland
skulle enligt riksmönstret följa samma procentsatser som i riket.
Personaldimensioneringen har varit föremål för granskning särskilt i staden.
Antalet vårdare per klient har ifrågasatts och jämförelser med riket har visat
att Åland och Mariehamn har fler vårdare per äldre än i riket.
Efter
den omfattande vanvården i äldreomsorgen i Finland inser man nu behovet av en
miniminorm för att trygga klienternas säkerhet och personalens möjligheter att
utföra ett kvalitativt tillfredsställande arbete. Normen är också viktig för
att säkra att de privata vårdbolagen håller en kvalitet på en viss miniminivå.
Även de fackliga förbunden som representerar arbetstagarna inom äldreomsorgen
har krävt en miniminorm redan under en längre tid.
Det
är glädjande att idag få läsa regeringsprogrammet i Finland där
personaldimensioneringen fått en egen skrivning. Jag vill att utskottet aktivt
granskar skrivningarna i regeringsprogrammet. Kort så kan vi läsa att
Lagen om
stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och
hälsovårdstjänster
för äldre (äldreomsorgslagen) ska uppdateras även i Riket.
Rinne och de
övriga i Vi Fem gruppen föreslår att en bindande minimidimensionering (0,7) för
omsorgspersonalen i enheter med heldygnsomsorg ska slås fast. I dimensioneringen
beaktas alltid i första hand vårdberoendet.
Går det i
Finland ska det gå på Åland. Tack
Kommentarer
Skicka en kommentar