Valet måste avgöra kortruttens öde
Frågan om kortrutt och Gripö-bron har varit en långkörare. Vi
måste lyssna på folket och invänta valet. Förra mandatperioden blev
utredningarna klara och kartorna ritades upp. Under denna period skulle allt
verkställas. Investeringen är stor och bron kommer att påverka miljön.
Medborgarinitiativ med tusentals underskrifter lämnades in till lagtinget. De
berörda kommunerna är negativa till satsningen och många skakar på huvudet och
tycker att ett tunnelalternativ vore bättre att utreda.
Redan 2012 var vår lagtingsgrupp sprittrad i frågan. Jag
förespråkade en sluthamn på Långnäs och möjligheterna att från Kökar kunna åka
långrutt. Det har under årens lopp blivit svårare och svårare att få en
bilplats till Kökar från Långnäs och då har vår familj vant sig vid att bära
allt ombord, lämna bilen i Långnäs och åka kollektivtaxi eller begära skjuts på
Kökar. Långrutt har gett oss friheten att åka fram och tillbaka utan bil. Denna
frihet har vi inte på norra linjen där vi redan har en form av kortrutt. Den
kommande kortrutten på södra linjen kommer att kräva att man har bil för att
kunna ta sig över hela Föglö. Många påstår att det kommer att finnas
kollektivtrafik på Föglö men vi ser redan hur dagens trafik fungerar mellan Mariehamn
och Långnäs. Jag tror inte att det blir bra kommunikationer mellan Gripö och
den nya hamnen på Föglö.
Nu när tiden är inne att sätta spaden i marken och verkställa
kortrutt på södra linjen drar många i handbromsen. Under den senaste partiledardebatten
blev det tydligt att inget parti förespråkade projektet klart och tydligt utan man
vill likt mig och socialdemokraterna, invänta prislappen för en elhybrid-färja
som är en förutsättning för att hållbarhetsmålet ska nås och för bron som är en
förutsättning för att inbesparingen för skärgårdstrafiken ska nås. Vi kommer
att finna en bra lösning för skärgården det är jag övertygad om men det blir garanterat
valet som avgör frågan.
Sara Kemetter (S)
Kommentarer
Skicka en kommentar