Känner du dig lurad?

Före valet skrev politikerna från alla partier mängder av vackra ord kring välfärden i Mariehamn. Alla skulle se till att de svaga i samhället fick det bättre. Socialdemokraterna gick till val med att förbättra stadens ekonomi och den sociala välfärden. Hur skulle vi göra det? Jo - genom att höja skatten så att det inte skulle behövas skäras ner så förskräckligt inom den sociala sektorn. Socialdemokraterna vann valet. Vi är det största partiet i Mariehamn, men vi tillträder först efter årsskiftet, efter att stadens budget klubbats igenom.

När samhället utsätts för stora sparkrav så är det de som inte kan försvara sina rättigheter som råkar ut för kniven först. Detta kan jag inte acceptera. Jag vill lyfta fram två fall som i synnerhet oroar mig. Personalen och anhöriga till de som bor på Trobergshemmet ropar efter mer resurser för att arbetssituationen och boendet på avdelningarna skall bli mera människovärdigt. Det handlar om människor som har arbetat hela sitt liv för samhällets skull. Vi borde visa dem större respekt. Att höja barnomsorgsavgiften drabbar barnfamiljer hårt, speciellt ensamförsörjare. Det är frågan om en orättvisor som jag inte kan acceptera.

Jag är för ett rättvist samhället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?