Arbete ska löna sig

Jag vill vara med och bygga ett land där alla har ett människovärde, där framtidstro och en hållbar utveckling förverkligas. Där varje individ är värdefull och viktig just som han eller hon är. Jag vill bygga ett samhälle där varje människa har möjligheter att lyckas oberoende av vilka utgångspunkterna är och där hjälp och stöd erbjuds vid behov. Nycklarna till framgång för Finland och Åland är arbete, jämlikhet och trygghet.

För att stärka köpkraften på den inhemska marknaden bör den lön man får garantera att den arbetande invånaren kan leva på sin inkomst. Därför vill jag sänka skatterna för låg- och medelinkomsttagarna. Det centrala med skattelösningarna ska vara att stöda sysselsättning, rättvisa och den inhemska köpkraften och efterfrågan. Arbetslösheten stiger i Finland och börjar nu närma sig 10 %. Kan jag vara med och sänka arbetslösheten men endast 1% så ger det staten en intäkt på 1 miljard euro. Långtidsarbetslösheten undergräver arbetsförmågan och för med sig många sociala problem. Vi måste göra allt för att stoppa arbetslösheten och motarbeta det faktum att utslagning från arbetslivet går i arv. Det är även viktigt för mig att de som är i arbetslivet orkar med sina jobb och att arbetskarriärerna blir längre. Det viktigaste är att förbättra kvaliteten i arbetslivet och att alla behandlas rättvist. Jag accepterar inte en arbetsmarknad där människor i svagare ställning utnyttjas och där de kunniga och flitiga blir utbrända av för mycket arbete, för stora krav eller orimlig press. I ett gott arbetsliv liksom ett gott samhälle är människor likvärdiga oberoende av kön, bakgrund, hudfärg, ålder, sexuell orientering eller andra individuella egenskaper. Vill du ha en sådan arbetsmarknadspolitik ska du rösta på mig till riksdagen. Nummer 3.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?