Åland självförsörjande på grön el


I ett öppet brev uttrycker över 1200 medlemmar i det finländska forskarsamfundet sitt stöd för klimatstrejkande barn och ungdomar. Det som vi vet idag om klimatförändringen baserar sig på vetenskaplig forskning som till sin natur är konservativ. Det som sagts är den minsta som vi kan vänta oss. Det skrämmer mig.
Klimatet kan inte vänta längre, och inte heller jordens befolkning. Gör inte världens ledare något kommer människor att resa sig. Det budskapet skickar 15-åriga Greta Thunberg till FN:s klimattoppmöte. Vi på Åland har lyssnat och vi pratar inte utan handlar. Den socialdemokratiska gruppen vill tacka minister Camilla Gunell för handlingskraft. Det är fantastiskt att vi kan gå över till 70 % förnyelsebar energi med ett klart och tydligt beslut. Det är den goda miljöpolitiken som gjort detta möjligt. En strävan att både i det lilla och stora förändra Åland och målmedvetet förändra kursen mot ett hållbart Åland 2051.
Målet är ett ökat användande av energi från förnyelsebara energikällor, samt en minskad användning av fossila bränslen. Eftersom andelen vindkraft ökar stärks också förutsättningarna för realiseringen av Smart Energy Island, och Ålands roll som föregångsregion för modern koldioxidneutral energiproduktion. Här är redan våra el- och vindkraftsbolag involverade. Vi ökar härmed en lokal produktion av förnyelsebarenergi och minskar behovet av Finlands- och Sverigekabeln. Detta kan i sin tur möjliggöra en något lägre överföringskostnad för åländska elkunder men framförallt leder det till grönare el. Positivt är att systemet gynnar en fortsatt miljövänlig elproduktion samtidigt som det skapar förutsättningar för att behålla den lokala kompetensen på området.

Landskapsregeringen arbetar med hållbarhetsfrågorna både i det lilla och det stora. Fast Finland svikit oss i denna fråga tidigare. Några positiva exempel är sol-stödet samt kommande stödformer för att hjälpa övergångarna från fossilt bränsle – olja till bl.a. bergvärme och biobränsle.

Jag vill avsluta med ett citat av Greta Thunberg ”Jag övertänker. Vissa människor kan bara låta saker gå, men jag kan inte, särskilt om det finns något som oroar mig eller gör mig ledsen. Jag kommer ihåg när jag var yngre, och våra lärare visade oss filmer av plast i havet, svältande isbjörnar och så vidare. Jag grät igenom alla filmer. Mina klasskamrater var oroliga när de såg filmen, men när det slutade började de tänka på andra saker. Jag kunde inte göra det. De här bilderna satt fast i mitt huvud. "
Det behövs människor som Greta som påminner oss om verkligheten och allvaret när vi vanliga snabbt glömmer bort och går vidare. Åland har nu visat handlingskraft. Det tackar våra barn oss för.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?