Kreativa ämnen i skolan leder till bättre skolresultat


Lärare har ett stort ansvar. Nästan dagligen får vi läsa om vad pedagoger borde och inte borde göra för att förbättra undervisningen för både svaga och starka elever. De nordiska länderna har genomfört en studie i vad kreativa ämnen betyder för skolelevers trivsel och prestationer i teoretiska ämnen. Resultaten var entydiga. Eleverna tar ett betydligt större ansvar för den egna inlärningen och blir bättre på att presentera sina ämnen. Eleverna presterar även bättre i modersmålsundervisningen och matematik. (Nordiska rådets kultur- och utbildningsutskott).
Dessa konklusioner är ingen nyhet för oss pedagoger. Därför reagerar vi kraftigt när t.ex. barnens litteraturdager hotas, ett kreativt samarbete mellan läsning, skrivning, IKT, bild och musik.
Kreativitet och innovation är färdigheter som krävs bl.a. inom näringslivet för att utveckla en god konkurrensförmåga. Därför vill jag politiskt jobba för att de kreativa ämnena blir en viktig fråga inom utbildningspolitiken på Åland.
Sara Kemetter (S)
Kandidat i lagtingsvalet och kommunalvalet i Mariehamn

Kommentarer

  1. Jag antar att du känner till Ken Robinson, Sara. På tal om skolan och kreativiteten. Men om det är någon som inte har sett den här filmsnutten på Youtube så vill jag rekommendera den. Det finns mera med honom, men börja här:

    http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY&feature=related

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag har länkat vidare på Facebook. Det är många som inte känner till honom.

    SvaraRadera
  3. Tack för den länken om Ken.. Påminns ideligen om MAtti Bergströms forskning på hjärnan och inlärningen..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför O,2 promille?

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom

Åland med i Nato?