Ålands demilitarisering och neutralisering
Socialdemokraterna
är nöjda med meddelandet och glada att det nu äntligen finns en policy att utgå
från. Det är viktigt att landskapsregeringen har en klar syn på hur
konventionerna i framtiden bör tolkas mot bakgrund av den säkerhetspolitiska
utvecklingen.
En
militär konflikt eller incident i vårt närområde skulle påverka alla länder i
regionen och kan inte mötas av ett and i Norden allena. Tillsammans kan de
nordiska länderna stärka säkerheten och omforma försvaren i enlighet med
framtida uppgifter och behov.
Regeringsbeslut
i Sverige har tagits vad avser gemensam utveckling av artillerisystemet Archer
mellan Sverige och Norge.
Samarbete inom ramen för
sjöövervakning i Östersjön utvecklas för närvarande, vilket innebär att
sjölägesinformation och radarbilder kan utbytas mellan de nordiska länderna.
Sverige och Finland
förhandlar med Nato, med Norge som värdland, om utbyte av luftlägesinformation
(ASDE). Det skulle möjliggöra utbyte av luftlägesinformation mellan samtliga
nordiska länder. I förlängningen finns möjligheter för ett gemensamt
utnyttjande av luftrummet över Norden.
Implementering av de fyrtio
första aktiviteterna har påbörjats, och i ett första skede handlar det främst
om att utbyta information och att synkronisera nationernas olika planer.
På sikt skulle det
nordiska försvarssamarbetet kunna innehålla en mängd gemensamma delar; till
exempel truppbidrag för internationella fredsinsatser, utveckling, anskaffning,
underhåll och vidareutveckling av materiel, officersutbildning och övningar.
Vad betyder detta för Åland och den demilitariserade och neutraliserade
statusen?
Åland
har en etablerad ställning i internationell rätt. Tryggandet av landskapets
särskilda ställning hindrar inte att Finland intensifierar sitt militära
samarbete inom Norden, Europeiska unionen och i internationella organisationer.
Demilitariseringen och neutraliseringen har blivit en del av ålänningarnas identitet och bevakas noga av både befolkningen och politikerna.
Demilitariseringen och neutraliseringen är en värdefullt som ett regionalt säkerhetspolitiskt arrangemang för Finland som här har något att tillföra omvärlden både i FN och i den utrikes- och säkerhetspolitik som EU kommer att utveckla.
Det finns få områden i världen som är både demilitariserade och neutraliserade, men bara ett enda som också är självstyrt, nämligen Åland.
Om
man som idag ser till den militära säkerheten och försvaret av den, har enligt
min åsikt, neutraliseringen fått för lite uppmärksamhet och jag vill därför
passa på att lyfta fram den. I fredstid skall Åland vara demilitariserat, och
vi känner väl till alla de restriktioner som finns, och som inte alltid följs,
mest på grund av att de fallit i glömska. Ett område där försvaret inte får
öva, inte får ha befästningar ja, det kan rimligen inte försvaras, och därför
är området helt logiskt neutraliserat, inga krigshändelser får förekomma i fall
av väpnad konflikt.
Neutralisering
skall inte sammanblandas med neutralitet. Om Finland är indraget i en väpnad
konflikt är inte heller Åland neutralt, men väl neutraliserat. Eftersom ett
regelrätt territoriellt försvar således är omöjligt skall och måste Ålands
försvar gå ut på att försvara neutraliseringen.
Juridiskt
sett föreligger inget krav på alliansfrihet för att konventionerna om Ålands
demilitarisering och neutralisering ska vara fullt verksamma. Däremot kan
förpliktelser under andra avtal komma att påverka Finlands möjlighet att fullfölja
sina åtaganden inom demilitariserings- och neutraliseringsregimen. Dessa
förpliktelser kan även påverka andra staters förväntningar om tillträde till
det åländska territoriet eller spaningsinformation producerad inom detta
territorium.
Utrikesministeriets
utredning om ’Verkningarna av ett eventuellt finländskt Natomedlemskap’
undersökte överhuvudtaget inte effekten på Ålands demilitarisering och
neutralisering. Helt klart torde det vara att Nato- fartyg skulle behöva följa
samma procedur såsom föreskrivs i konventionerna och att Nato-trupper inte har
tillgång till vistelse och rörelse inom det åländska territoriet, vilket
normalt ingår i Nato-medlemskapets materiella innehåll.
Demilitariseringen
medför förpliktelser till nedrustning och förbud till upprustning i fredstid
och begränsar därmed Finlands och alla övriga staters suveränitet över det
aktuella demilitariserade området. Demilitariseringen som institut kan inte frånta
staten rätten att försvara sitt territorium i krigstid och mot angrepp, i
enlighet med den princip som sedermera bekräftades i Ålandskonventionen. Samtidigt innebär neutraliseringen att
Finland har en förpliktelse att försvara och skydda demilitariseringen och
neutraliseringen, och hålla området utanför de militära aktiviteterna såsom
föreskrivs i Artikel 7 II i 1921 års konvention. Enligt den bestämmelsen ska
Finland vidta åtgärder för att ’uppehålla och tillbakavisa angriparen’ intill
dess att övriga parter i avtalet kan ingripa ’för att åvägabringa
neutralitetens respekterande’.
Bristen
på kunskap om överträdelserna av bestämmelserna och diskussion är även av
praktisk betydelse såsom det har varit tydligt i samband med militära övningar
i Östersjön där de övande stridskrafterna de facto bortsett från
konventionernas krav.
Finland
ansåg att övervakningssystemet förstärker Ålands demilitarisering och
neutralisering. Självstyrelsepolitiska nämnden ansåg att det kunde anses vara i
strid med Artikel 4 i Ålandskonventionen. I utrikesutskottets behandling i den
finska riksdagen kom man fram till att det inte finns en motsättning mellan
Open Skiesavtalet och Ålandskonventionen. Man menade dock att landshövdingen på
Åland ska informeras och att det är osannolikt att överflygningar över Åland
kommer ske. Många frågetecken målas upp av det kommande Nordiska militär
sommarbetet. Hur kommer artikel 14 i Ålandskonventionen att tolkas?
Det
behövs kunskap om Ålands demilitarisering och neutralisering både i Finland, i
Norden, bland alla konventionernas fördragsparter, inklusive Ryssland och inom
EU.
Det finns få demilitariserade och
neutraliserade områden i världen. Saknaden av goda exempel har skapat osäkerhet
över hur Åland ska försvaras. Tolkningen har varit att Åland ska försvaras som
vilket område som helst, ett strategiskt viktigt område, med ur Finländsk
försvarsmaktens sida ett klassiskt territorialförsvar.
Detta har inte varit någon lätt uppgift och
demilitariseringen har setts som ett problem, och när sedan invånarna slagit
vakt om demilitariseringen har det lett till diskussioner mellan representanter
för försvarsmakten och landskapet.
I stället för att uppfatta Ålands
demilitarisering och neutralisering som ett problem är det dags att se det som
en tillgång, en möjlighet och en resurs. Ålands status kunna göras mer levande.
För det första har demilitariseringen och neutraliseringen ända sedan 1856
trots historiska konflikter fungerat som en stabiliserande faktor. Den har
setts som en sedvanerätt att de som inte kör till signatärmakterna respekterar
Åland och dess speciella ställning. För
det andra anser socialdemokraterna att man borde utgå från dessa speciella
förutsättningar för att utveckla fredstänkande i Norden, och använda
fredstanken som en balanserande faktor mot det försvars och krigstänkande som
håller på att utvecklas inom Norden som effekt av de ekonomiska strävandena för
att ekonomiskt effektivera inköp m.m. Den känns inte relevant ärendet bör diskuteras
på ett högre plan. Därför tycker socialdemokraterna meddelandet är och bra och
understöder skrivningarna.
Kommentarer
Skicka en kommentar