Utbildningspolitik
Grundskolan ska jämna ut klasskillnader och ge ungdomar en likvärdig start i livet oavsett
hemförhållanden, kön eller andra förutsättningar. Utbildning har historiskt
varit en av de viktigaste ledstjärnorna för att skapa en jämbördig grund att
stå på. Den åländska skolan ska bygga på humanistiska värderingar och betona
hållbar social, ekonomisk och miljömässig utveckling. Skolan ska vara en
demokratisk mötesplats som är jämställd och motverkar könsstereotyper.
En
sammanhållen offentligt finansierad skola är det bästa redskapet för att skapa
dessa jämlika förutsättningar. Där får alla möjlighet att utvecklas maximalt
efter sin förmåga och får det stöd och den uppmuntran som behövs. På så sätt
motverkas social segregering. Den mångkulturella skolan är en styrka. De som
behöver ska få extra språkstöd och få möjlighet att stärka sina kunskaper i
sitt hemspråk.
Socialdemokraterna
anser att barn och ungdomar ska lära sig att respektera och samarbeta med sina
medmänniskor. I vårt öppna samhälle ska alla kunna känna sig delaktiga och ta
ansvar. Vi måste skapa trygghet så att varje individ ges frihet att utvecklas.
All
skolpersonal skall ges möjlighet till utbildning i normkritik och genuskunskap,
för att inte medverka till diskriminering och begränsningar. Ett ständigt
arbete mot främlingsrädsla, homofobi och rasism ska prägla verksamheten.
Det
är viktigt att vi förbinder oss till att utveckla vårt utbildningssystem så att
en utbildning av hög kvalitet för alla tryggas. Alla ska kunna få tillräckligt
med kunskaper och färdigheter för ett aktivt medborgarskap och framgång på
arbetsmarknaden.
Vår
arbetsmiljö och samhällets kompetensbehov förändras. I skolan ska eleverna
kunna känna sig trygga, lära sig reflektera, tänka kritiskt, bilda sig egna
uppfattningar och etiska förhållningssätt.
God läsförståelse och förmåga att inhämta
information är egenskaper som krävs i dagens informationssamhälle.
Läsning är grunden för framgångsrikt lärande och därför ska samtliga åländska
elever ha samma förutsättningar att bli rutinerade och starka läsare. Läsning
är hela skolans och samhällets angelägenhet. Läsglädje är nyckeln till god
läsförmåga. Brist på läskunskaper påverkar hela samhällets utveckling.
Dagens
tekniska resurser ska göras tillgängliga och användas som ett naturligt
undervisningsverktyg i skolan. Eleverna behöver goda färdigheter så att de kan
utnyttja informations- och kommunikationsteknik för att fördjupa sitt lärande
och kombinera det de lärt sig i skolan med kunskap som inhämtas utanför skolan.
Dagens
arbetsmarknad kräver individer som har förmågan att bygga ett hållbart
samhälle. Framtidens arbetstagare behöver kunna arbeta självständigt och ta
ansvar, kunna uttrycka sig, ha social kompetens och kommunikationsförmåga.
Viktiga färdigheter är även samarbets-, tanke- och problemlösningsförmåga.
Därför behövs ett brett utbildningsutbud.
Åland har en stark sjöfartstradition. Många
unga ålänningar vill utbilda sig inom sjöfartsnäringen. De maritima
utbildningarna lockar även ungdomar från både Finland och Sverige. Ålands
ambition bör vara att upprätthålla statusen som internationellt sjöfartskluster
med hög sjöfartskompetens. För att uppnå detta borde vi modernisera vår
sjöfartsutbildning Utbildningsutbudet bör vara flexiblare och den tillämpade
forskningen borde anpassas efter verkligt behov och nytta. Eftersom det
åländska klustret är en stor ekonomisk faktor på Åland så det av yttersta vikt
att sjöfartsutbildningen är samordnad för såväl navigation, teknik, catering
som ekonomi.
Kommentarer
Skicka en kommentar